Training De-escalatie / De-escalerend werken

(Vanwege Covid-19 kan de training zowel online worden gegeven als klassikaal met veiligheidsafspraken.)

 

Essentieel bij het voorkómen van incidenten is op tijd spanningsopbouw en verandering van gedrag signaleren.

Grenzen herkennen en erkennen - van cliënten, collega's en jezelf. En grenzen aan kunnen geven is belangrijk in het kader van veilig en gezond werken.

De training ‘De-escalatie' richt zich vooral op de keuzes die je kunt maken in de communicatie. Als onveiligheid toeneemt en in 'spannende 'situaties;  Bij grensoverschrijdend gedrag, bij opbouw van agressie en spanning en controleverlies.

Aan de orde komt theoretische achtergrond over agressie, vroegsignalering bij cliënt én bij jezelf, inschatten situatie, positioneren en de-escalerende communicatie. Er wordt geoefend met situaties uit de praktijk van de deelnemers.

Die situaties kunnen zowel tijdens een telefoongesprek, in een gesprekskamer of bij een cliënt thuis plaatsvinden.

Om het optimale te bereiken kies ik in mijn trainingen voor verschillende werkvormen, zodat de deelnemers met hun verschillende leerstijlen aan bod kunnen komen. Aan de ene kant wordt informatie gegeven en een theoretisch kader neergezet, aan de andere kant leren de deelnemers door middel van ervaringsleren: zelf oefenen aan de hand van rollenspellen.

De rollenspellen worden zoveel mogelijk aangepast aan situaties en gedrag waar de medewerkers mee te maken hebben in hun werk. Bij een rollenspel worden de medecursisten actief ingezet aan de hand van een observatieopdracht.

In de training wordt een acteur ingezet. De acteur speelt de rol van ‘agressor’ en de deelnemers kunnen oefenen met communicatie.

Het voordeel is dat een acteur feedback en gevoelsreflecties vanuit zijn rol kan geven. Het geeft cursisten de kans om te oefenen met gedrag en situaties die ze moeilijk vinden én het effect van hun communicatie en interventies daarop te onderzoeken.

De trainingsacteur die zal worden ingezet heeft zowel ruime ervaring als acteur in communicatietrainingen als ervaring als hulpverlener.

    De training De-escalatie kan ook gegeven worden per team.

    Voordeel is dat er stil wordt gestaan bij veiligheid en samenwerking binnen de-escalatie. Keuzes rondom veiligheid en onveiligheid op de locatie worden belicht en specifieke casuïstiek kan worden ingebracht.

    De samenwerking als team en tussen medewerkers  is belangrijk voor het gevoel van veiligheid. Elkaars kwaliteiten en elkaars subjectieve beleving van grenzen leren kennen is essentieel voor de samenwerking.

    In de training zal aandacht geschonken worden aan de individuele kwaliteiten binnen het team.

    Met collega’s oefenen vergroot het inzicht in het eigen gedrag en dat van de collega’s. De leidinggevende kan contact opnemen met de trainer om specifieke vragen en behoeftes af te stemmen.

    Het is altijd mogelijk om trainingen of traject op maat te maken voor een team of een organisatie. In overleg bepalen we hoe we specifieke vragen en behoeftes kunnen afstemmen en tot een aansluitend trainingsaanbod kunnen komen.